Det första steget..

Efter många år av planering börjar det snart bli dags att kasta loss. Någon båt har vi fortfarande inte men vi har hittat några intressanta objekt nere i Spanien. Om några veckor är det dags att åka ner och inspektera en Jeanneau 37 från 2001 som borde kunna ta oss runt medelhavet under de närmaste åren.

Vägen hit har varit lång. Först att spara pengar, sluta jobba, avveckla firman, hyra ut huset, skaffa sig kunskap och erfarenhet om båt och navigation, ta hand om alla räkningar mm. Men det svåraste har varit att förbereda våra två katter Patsy och Jackie på de omställningar som väntar.

Afte many years of planning it is soon time to get into action. We do not have boat yet but we have found some interesting objects down in Spain. In a few weeks it is time to drive down and inspect a Jeanneu 37 from 2001 that probably could take us around the mediterranean the next few years.

It has been a long way to get here. First save money, stop working, quit the company, rent the house, to get knowledge and experience of navigation, take care of bills etc. But the most difficult thing has been to prepare our two cats Patsy and Jackie for the changes that will come.

lördag 12 maj 2012

Tinos



Jag gick för motor till ön Tinos trots att jag lovat mig själv att det inte skulle bli något motortuffande i motvind. Då jag la till vid stadskajen märkte jag genast att Tinos var lite mer genuint grekiskt än de förra öarna. Känslan var lite som Kalamata bara mindre och prydligare. Här finns också fler gyros ställen. Jag promenerade upp till det väldiga klostret ovanför byn. Det var en spikrak gata som kändes längre och brantare än vad den egentligen var. Då jag närmade mig toppen fick jag syn på några flickor som kröp fram mot ingången på händer och knän. Tydligen en slags ritual de har här. På lördagkvällar i Vasa kan man ju få se någon som går på alla fyra men det är vanligen lite senare på kvällen och de är nog inte på väg till kyrkan.

I went by engine to Tinos even if I promised myself that there would be no more going by engine against the wind. When I was moored to the town quay I realized immedetly that Tinos was a little more genuine greek than the last islands. It felt like Kalamata just smaller and more tidy. There are also more gyros places here. I hiked up to the great monestary above the town. It was a long steep street to walk. When I approched the monestary I saw some girls that were crawling on their hands and knees towards the entrance. I suppose that it is some ritual they have here. Saturday evenings you can see kind of the same thing in Vasa but normally it is a little later in the evening and they are probably not on their way to the church.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar