Det första steget..

Efter många år av planering börjar det snart bli dags att kasta loss. Någon båt har vi fortfarande inte men vi har hittat några intressanta objekt nere i Spanien. Om några veckor är det dags att åka ner och inspektera en Jeanneau 37 från 2001 som borde kunna ta oss runt medelhavet under de närmaste åren.

Vägen hit har varit lång. Först att spara pengar, sluta jobba, avveckla firman, hyra ut huset, skaffa sig kunskap och erfarenhet om båt och navigation, ta hand om alla räkningar mm. Men det svåraste har varit att förbereda våra två katter Patsy och Jackie på de omställningar som väntar.

Afte many years of planning it is soon time to get into action. We do not have boat yet but we have found some interesting objects down in Spain. In a few weeks it is time to drive down and inspect a Jeanneu 37 from 2001 that probably could take us around the mediterranean the next few years.

It has been a long way to get here. First save money, stop working, quit the company, rent the house, to get knowledge and experience of navigation, take care of bills etc. But the most difficult thing has been to prepare our two cats Patsy and Jackie for the changes that will come.

söndag 13 maj 2012

Andros


Jag seglade från Tinos till grannön Andros och ankrade i en vik. Vädret var omväxlande. Då jag startade blåste det 16 m/s och min keps blåste i havet. Då jag åt lunch blåste osten av min smörgås. Eftersom jag seglade i lä av Tinos var det inga vågor och jag gjorde 7 knop på kryss. I öppningen mellan öarna dog vinden ut lika fort som den började. Jag fick sedan plötsligt medvind men seglade de sista sjömilen med 3 knops fart. Totalt blev det en sträcka på ca 24 sjömil. Dagens höjdpunkt var att jag såg en svärdfisk som hoppade bara 30 meter från Martha. Kanske man borde börja fiska?

I sailed from Tinos to the next island Andros were I anchored in a bay. The weather was changing. When I started it was blowing 16 m/s and my cap blew into the sea. When I had lunch the cheese blew of my sandwich. Because I had shelter from Tinos there were no waves and I made 7 knots closehauled. In the opening between the islands the wind died as suddenly as it had started. Then I had some wind from the opposite direction and could sail the last miles at a speed of 3 knots. Totally I made 24 miles today. The highlight of the day was when I saw a marlin that jumped only 30 meters away from Martha. Maybe I should start with fishing?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar