söndag 25 januari 2015
måndag 12 januari 2015
Home
Gott med ett glas vin framför brasan då man just kommit hem från en skidtur ute på isen. - 17 grader visar termometern. Katterna trivs bäst inomhus idag.
Nice with a glass of wine in front of the fireplace. I have returned home from cross-country skiing on the ice. Outside it is -17 degrees. The cats like it best indoors today.
måndag 5 januari 2015
Skating
-15 grader kallt idag men solen tittade fram. Jag tog en skridskotur på isen ut till Gerbyhamn. Nu prövade jag för första gången att använda skidstavar. Resultat: Farten blev bättre! Jag fick syn på en havsörn, men den höll sig på avstånd så jag lyckades inte ta någon bild på den. Nästa gång kanske!
-15 degrees cold today but the sun came out. I was skating on the ice to the harbor of Gerby. I tried to use ski-poles for the first time. The result: More speed! I spotted an sea-eagle, but it kept the distance so I failed to make a picture of it. Next time maybe!
fredag 2 januari 2015
Svea the storm
Stormen Svea närmar sig och barometern har fallit till rekordlåga 962 hPa. Fortfarande är temperaturen på plus men den kommer att sjunka ner till minus 25 på några dagar för att sedan stiga över nollsträcket igen. Regn och hårda vindar på upp till 19 m/s utlovas här i Vasa. Fin start på det nya året!
Svea the storm is approaching and the barometer has fallen to record low 962 hPa. Still the temperature is above zero but it will fall down to minus 25 in a couple of days and after it will rise above zero again. The forecast says rain and strong winds up to 19 m/s in Vasa. Nice beginning of the new year!
måndag 22 december 2014
Vikinga boatyard
Idag är årets kortaste dag. Men igår tittade solen fram och vi fick en riktigt fin vinterdag. Jag tog en promenad runt båtupplaget här nära och funderade på hur Martha har det nere i Grekland. Säkert bättre än båtarna här skulle jag gissa. Nu är det dags att ta fram skidorna och vänta på att skidspåret på skogsberget öppnar.
Today is the shortest day of the year. But yesterday the sun came out and we had a pleasant winter day. I took a walk to the boatyard nearby and I was wondering how Martha is doing back in Greece. I suppose that she is better off than the boats here. Now it is time to take out the skiis and wait for the skiing track to open.
tisdag 16 december 2014
Winter
Hösten har varit ovanligt varm men igår kväll började det äntligen snöa. När vi vaknade i morse var hela gården täckt av snö och på vattnet ett nybildat istäcke. Kanske får man plocka fram skidorna snart?
The autumn was unusually warm but yesterday it finally started to snow. When we woke up this morning, the whole yard was covered with snow and on the sea there was a new layer of ice. Maybe it will soon be possible to go skiing?
onsdag 3 december 2014
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




