Det första steget..

Efter många år av planering börjar det snart bli dags att kasta loss. Någon båt har vi fortfarande inte men vi har hittat några intressanta objekt nere i Spanien. Om några veckor är det dags att åka ner och inspektera en Jeanneau 37 från 2001 som borde kunna ta oss runt medelhavet under de närmaste åren.

Vägen hit har varit lång. Först att spara pengar, sluta jobba, avveckla firman, hyra ut huset, skaffa sig kunskap och erfarenhet om båt och navigation, ta hand om alla räkningar mm. Men det svåraste har varit att förbereda våra två katter Patsy och Jackie på de omställningar som väntar.

Afte many years of planning it is soon time to get into action. We do not have boat yet but we have found some interesting objects down in Spain. In a few weeks it is time to drive down and inspect a Jeanneu 37 from 2001 that probably could take us around the mediterranean the next few years.

It has been a long way to get here. First save money, stop working, quit the company, rent the house, to get knowledge and experience of navigation, take care of bills etc. But the most difficult thing has been to prepare our two cats Patsy and Jackie for the changes that will come.

fredag 24 april 2015

Pireus-Aegina





Skönt att vara tillbaka i Grekland igen! På färjan från Pireus fick jag se en ubåt och sedan ett stim flygfisk. En bra början på mina äventyr. Martha stod kvar på båtvarvet precis som jag lämnat henne. Jag får vänta ett tag på sjösättning eftersom jag blivit "inparkerad" av några andra båtar.

Nice to be back in Greece! At the ferry from Pireus I spotted a submarine and then a school of flyfish. A good start on my adventures. Martha was in the boatyard just as I left her. I have to wait for launching since I been boxed in by other boats.

lördag 18 april 2015

Sunset


Jackie tittar på solnedgången.

Jackie is watching the sunset.

torsdag 9 april 2015

Springtime


Isen är borta från havet! Detta år rekordtidigt den 9 april? Snart dags för ett dopp i havet..

The ice is gone from the sea! This year very early at 9 of april? Soon it is time to go swimming.. 

fredag 3 april 2015

Bock´s corner






Trots att jag hela mitt liv varit en stor vän av den ädla drycken öl, så har jag aldrig tidigare satt min fot innanför dörren på ett bryggeri. Men igår besökte jag för första gången Bock´s bryggeri i Vasa. Vi fick en guidad tur runt fabriken och sedan var det dags att provsmaka de färdiga produkterna. En bra inledning på påskhelgen!

Even if I´m a huge friend of beer, I have never before in my life visited a brewery. But last night I was at the Bock´s brewery in Vasa for the very first time. We had a guided tour around the factory and then we could taste the products. A good start at the eastern holidays! 

måndag 23 mars 2015

Mayrhofen









Mayrhofen ligger på endast 600 meters höjd men liften i byn tar en snabbt upp till högre höjder. Tar man skidbussen till grannbyn Hintertux kan man åka på en glaciär som når ända upp till 3150 meter. Off-pist möjligheterna ser ut att vara helt OK. Inte lika bra som i St Anton men många intressanta åk för den som vågar. Afterski som överallt i Österrike på hög nivå.

Mayrhofen is situated at only 600 meters but the lift in the village quickly takes you up to higher altitudes. If you take the ski-bus to the neighbor village of Hintertux there is possible to ski on a glacier that reaches up to 3150 meters. The off-piste possibilities seems to be OK. Not as good as in St Anton but a lot of interesting runs for the one who dares. Apres-ski at a high level as always in Austria. 

söndag 22 mars 2015

St Anton






Det blev som vanligt några härliga skiddagar i St Anton. Nytt för i år var att utforska området Warth som nu ingår i systemet tack vare en nybyggd lift. Snöläget var OK men det hade naturligtvis varit bättre med mer snö. Synd, för annars finns det så många fina off-pist åk som vi kunde ha gjort.

There were some awesome skiing i St Anton as usual. New for this year was the Warth area that is now part of the system thanks to a new lift. The snow-situatuion was OK but naturally more snow would have been better. Pity, because there were so many nice off-piste runs that we could have done.

måndag 2 mars 2015

Interesting books



Tråkigt väder hela slutet av februari. Grått, trist och nästan all snö är borta. Dessutom råkade jag ut för en hemsk förkylning. Jag måste plocka fram några intressanta böcker för att må bättre. Hoppas att vi seglar på varmare breddgrader nästa år.

Boring weather in the later part of february. Grey, dull and almost all snow is gone. On top of that I caught a terrible flu. I had to pick up some interesting books in order to feel better. I hope that we are sailing at warmer latitudes next year.